Iwan Reaz - Sedingin Salju

Iwan Reaz - Itulah Impianku

Followers

Sunday, December 6, 2009

C-U-R-I bukan C.U.C.I

Salam.

"Pencuri! Pencuri!"

"Siapa pencuri tu nak?", tanya seorang pakcik.

"Tu", sambil menunding ke arah seorang gadis.

"Timah anak tok penghulu tu? Apa yang dia dah curi?", kata pakcik itu, tidak percaya.

"Dia dah mencuri hati saya pakcik...."

"...................................."



Bukan curi seperti itu yang Iwan hendak ulas dalam post kali ini, akan tetapi kes kecurian yang melibatkan harta benda.

Suatu ketika dahulu, ketika baru sahaja tiba di US, seorang senior Iwan kehilangan handset yang diletakkan di dalam kereta. Sekejap sahaja kereta ditinggalkan dan sekelip mata sahaja phone beliau hilang. 

Sebulan kemudian, Iwan dapat berita dari seorang kawan yang study di University Rutgers iaitu Zaim, yang rumah beliau dimasuki perompak. Laptop, handset, semua hilang.

Minggu lalu, semasa baru pulang dari bercuti di New York, house-mate Iwan iaitu Amirul pula, kehilangan basikal beliau. Walhal sudah dikunci di tiang besi, sama seperti yang Iwan dan Nik lakukan. Cuma Iwan dan Nik sahaja yang bernasib baik. Ada tanda-tanda basikal kami ditarik dan ada cubaan mencuri. Kunci sudah berada di bawah tiang besi.

Hurmm..nampaknya bumi US ni tak berapa selamat. Ada banyak lagi kes yang sengaja Iwan tak bongkar. Betulkah begitu bahaya US ni? 

Di mana-mana pun, kes jenayah, tak kiralah kecurian, ragut, rompak, samun, tak ada negara yang terlepas dari semua ini.

Iwan ada juga membaca surat khabar Kosmo dan Metro. Hari-hari ada sahaja kes bunuh, rempit, samun, pukau dan sebagainya.

Jadi untuk renungan diri sendiri dan pembaca, berdirilah di mana bumi dipijak. Sentiasa berwaspada dengan ancaman sekeliling. Elakkan dari berseorangan ketika keluar dari rumah. Pastikan rumah/tempat tinggal dikunci dengan baik. Amalkan doa pelindung diri.

بِسْمِ اللهِ الَّذِيْ لاَ يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِيْ الأَرْضِ وَلاَ فِيْ السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ

Maksudnya : Dengan Nama Allah yang dengan namaNya tidak akan memberi mudharat apa pun yang ada di bumi dan di langit dan Dialah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. (Riwayat Tirmidzi & Abu Daud)

Dalam Sunan at-Tirmidzi dikatakan: "Sesiapa yang pada waktu pagi dan petang membaca doa ini sebanyak tiga kali, maka ia tidak akan ditimpa keburukan pada hari itu.

Dan tidak lupa juga, doa tawakal.

Marilah kita sama-sama berusaha, dan berdoa, agar keselamatan kita semua sentiasa dilindungi Allah S.W.T.

p/s- Happy Birthday Amirul Azizie.  :) Tak habis-habis minta hadiah. Tunggulah abang Iwan balik nanti. Kos nak pos barang, mahal sangat la.

p/s 2- Update terkini. Melodi Hati di pasaran minggu ke 3 bulan Disember. Bersamaan dengan minggu Iwan final exam... Wish me luck! InsyaAllah Iwan akan buat yang terbaik!

0 Pandangan:

Post a Comment