Iwan Reaz - Sedingin Salju

Iwan Reaz - Itulah Impianku

Followers

Friday, September 14, 2012

HATI YANG KAU LUKAI

Assalamualaikum wbt.

Tajuk sudah umpama lirik lagu.
Tajuk sudah emosional.
Emosionalkah post kali ini?

Harapnya tidak. Post kali ini bukan mengenai luahan hati dan perasaan, sepertimana yang kita banyak lihat di facebook/twitter/blog dan sebagainya.

Kali ini saya ingin berbicara mengenai hati. Bukanlah hati yang tersurat (organ dalaman), akan tetapi hati yang ingin diperkatakan adalah perasaan.

Apakah anda seorang yang sensitif? Perlukah anda berjiwa sensitif?

Pada saya, sifat sensitif ini perlu. Sebagai contoh, kita nampak seorang budak terjatuh. Kalau kita sensitif, kita akan menolongnya. Kalau kita tidak sensitif, kita beranggapan, alah, tahulah dia bangun sendiri.

Selain itu, sifat sensitif juga perlu dalam kita berkomunikasi dengan orang lain. Kalau kita main sedap cakap saja tanpa sedar kata-kata kita itu mengguris perasaan orang lain, ianya boleh menimbulkan permusuhan.

Sensitif pada persekitaran, bermaksud sensitif juga pada isu semasa yang berlaku. Jangan kita jadi katak bawah tempurung.

Ada orang kata saya ini terlalu sensitif. Mungkin benar. Apabila saya menonton drama, apabila adegan sedih, mesti tangkap sayu punya. Lagi-lagi kalau ada scene budak-budak menangis, kena dera ke... Lagi satu, apabila saya perasan ada perubahan pada riak wajah orang sekeliling saya setelah saya berkata sesuatu, saya menjadi bimbang. Bimbang andainya saya telah menyakiti hatinya. Secara tidak langsung, mood saya terganggu.

Mungkin saya agak sensitif, dan ini menjadi kelemahan buat diri saya. Tetapi dengan sifat inilah, yang telah mendorong saya untuk menulis. Apabila saya marah, saya zahirkan dalam penulisan. Apabila saya sedih, saa kongsi bersama dalam penulisan. Apabila saya gembira, saya beritahu orang secara terus dan juga tulisan (biasaya dalam fb).

Apa-apa pun, bersederhanalah. Saya pun mahu kurangkan sedikit perasaan sensitif ini. Adakalanya memang perlu untuk "tidak peduli" pun mengenai perasaan orang lain. Terlalu mengambil berat boleh memakan diri.

Sekian,
Wassalam.

~semoga niat kita ikhlas.


3 Pandangan:

  1. menulis juga terapi. Semoga semuanya baik-baik sahaja.

    ReplyDelete
  2. sy setuju sensitif itu perlu. ttp ada limitnya, coz ramai org yg tak peduli dgn hati org lain. sederhana yg t'baik

    ReplyDelete
  3. jamilah: betul. saya setuju.

    zainal: bersederhana itu indah. :)

    ReplyDelete